måndag 13 mars 2017

Koh Lipe

 Jag hade alldeles för höga förväntningar på Koh Lipe då så många pratat om ön som paradiset på jorden, eller i varje fall Thailands finaste ö. Men jag hade också hört att Koh Lipe blivit alldeles för exploaterat på senare år, vilket visade sig vara helt sant. Öns huvudstrand Pattaya Beach är förvisso vacker med vit sand och klart vatten och jag kan se hur fint det en gång varit. Men nu störs bilden av för många båtar, för mycket folk och för hög musik från diverse barer längs strandkanten för att jag ska komma och tänka på ord som lugnt och fridfullt. Walking street har bra utbud men känns helt uppbyggd för turister. Vi bodde i en enkel men charmig bungalow på stranden som förutom havsutsikt bjöd på musik från tre olika anläggningar, både reggae och dunkande house i en härlig blandning. Inte särskilt rogivande.  

Men vi hittade en annan strand och fann det där lugna, vackra Koh Lipe alla talar om. Lägg Sunset Beach på minnet för kristallklart vatten, spännande snorkling, glest med folk och otroligt vackert. Två enkla restauranger finns på stranden och en handfull bungalows i ena hörnet. Där hade jag hellre bott! Så åk gärna till Koh Lipe, men se till att leta er bortom walking street och Pattaya Beach. Om ni inte vill dansa till house, bada mellan båtarna och trängas med andra turister såklart.
 
 
 
 

Inga kommentarer: